FRÅGOR/SVAR

Tänkte att jag lika gärna kunde göra ett inlägg om denna frågorna som jag precis fick eftersom det säkert finns andra som undrar samma sak eller tycker det är intressant att veta.

Hur långt innan avresan började du söka?

Jag började med min ansökan redan i oktober förra året. Dock skickade jag inte in papprena förrän den 2 februari... Jag vet, extremt segt gjort av mig. Men jag var lat och la samtidigt ner enormt mycket tid på mina papper. Ansökningen tar sin lilla tid så om man vill åka i sommar är det smart att sätta igång redan nu!

Hur mycket får man egentligen välja när det gäller värdfamilj, barn, stad m.m?
Nu åker jag ju med Cultural Care och då finns det ett matching sheet där man får kryssa i olika saker, t.ex. om man vill ta hand om barn med särskilda behov, om man kan tänka sig hamna hos en ensamstående mamma/pappa eller homosexuell familj. Sen får man även välja åldrar. Man kan även passa på att skriva ner hur många barn som man är villig att ta hand om!

Tyvärr så får man inte välja stad längre eftersom det är så många som söker. Det var i alla fall vad min rekryteringsledare sa till mig. Har för mig att man fick välja stad om man åkte med SI men dom har nog också ändrat det. Fast jag är inte säker!

Jag hoppas att svaren dög! ;)

Kommentarer
Sara - the world is my playground

vilka åldrar är barnen i?

gud vad kul att du redan hittat din familj, jag har inte ens fått börja matcha ännu... :(

2010-03-22 KL. 22:04:42
URL: http://sarasweden.blogg.se/
Lollo

Nä jag skulle nog tycka det kändes lite skumt om gamla au pairen var där... Det är liksom, hej här tar jag över ditt liv :P Fast jag vet inte, får man prata mycket med henne innan och man får bra kontakt kan det säkert bli jättebra! Man kanske kommer in i arbetet fortare? Jag är min familjs första au pair, så jag har det lugnt på den fronten ;)

2010-03-22 KL. 23:07:35
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Nathalie

I hope so too! :)sa jag förresten varför de brukar åka till Boston? Vet det nu i alla fall, mamman är därifrån så det är släktingar som finns där :)

2010-03-23 KL. 07:30:18
URL: http://nathaliesbloggg.blogg.se/
Matilda

Tack så mycket för svaren :) Men kan du inte berätta lite vad du skrev i ditt personliga brev och vad du inte tog med?

2010-03-23 KL. 09:20:34
URL: http://grynis.blogg.se/
Marie

Matilda:

Ingen fara! Hmm mitt personliga brev, det la jag ner min själ på. Jag skrev:

varför jag ville bli en au pair,

varför jag tycker om barn,

vem jag är,

mina egenskaper,

mina intressen,

min familj,

var jag bodde,

varför dom borde välja mig som deras au pair. Jag försökte verkligen få med alla positiva grejer i mitt brev och låta väldigt glad och artig!



Hmm.. vad jag inte tog med, jag vet faktiskt inte riktigt. Jag var väldigt nöjd med mitt brev när det var klart. Såg inga grejer som jag behövde ta bort eller ändra. Tyckte helt enkelt att jag fick med allt jag ville.



(förresten är det din blogg? Haha eller har jag fattat fel? :))

2010-03-23 KL. 16:32:20
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/
Lollo

Nej precis, då hade det kanske varit smidigt, men inte mitt i sommaren sådär :P Men kan ju vara kul att höra hur hon tycker familjen är och så. Jo jag har en lite speciell familj. Mamman gick bort förra sommaren. Så sen dess har de haft hjälp av grannar och nannys då. Men innan dess hade de nog inte nanny, jag vet inte riktigt om mamman kanske var hemmamamma eller jobbade hemifrån? Men det känns som en toppenfamilj och pappan är så trevlig!

2010-03-23 KL. 18:30:56
URL: http://lizinamerica.blogg.se/
Matilda

Okej, gud jag har så himla många frågor. Har pratat med en tjej över telefonen och fick svar på många frågor men så fort jag lagt på så kom det upp en miljon nya frågor. Väldigt frustrerande! :P

Jag planerar nämligen att åka nästa år så när tycker du att jag ska börja jobba på mitt personliga brev, barnpassning osv. (har redan gjort en preleminär ansökan och ska på interjuv m.m.) så att jag verkligen hinner med alltihop.



Nej, min syster hade datorn innan och då glömde jag bara att ta bort hennes blogg. Jag har ingen egen.

:)

2010-03-24 KL. 00:12:31
Marie

Matilda: Ja men jag kan tänka mig det! Det hade jag också :)



Men vad bra att du ringt och frågat, det finns inte för många frågor och det finns inga dumma frågor. Nästa år i sommareller nästa år typ i vår? :D



Jag tycker att man kan börja redan nu! Så har du gott om tid att ändra och renskriva och verkligen få med allt du vill! Vara riktigt förbered helt enkelt. Jättebra ju så go for it! Det hade i alla fall jag gjort ;) Om du ska få ihop barntimmar osv så hade jag börjat med det redan nu så att man får så många timmar som möjligt! Gärna med barn i olika åldrar! :)

2010-03-24 KL. 15:46:21
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/

Kommentera gärna inlägget här:
? Alla kommentarer granskas innan dom godkänns.
? Är du anonym/har ingen blogg så svarar jag på din fråga här i kommentarsfältet!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback