Jag vet vad jag vill göra.


Ska göra en uppdatering om helgen, måste först lägga in bilderna på datorn innan jag gör det! 

Så länge kan jag berätta vad jag bestämt mig för att göra med mitt liv. Tog mig bara 19 år och 11 månader att komma fram till det. Det många inte inser är att det är ett stort val som man ska leva med i resten av sitt liv. Men nu är jag 100 % säker och det är en riktigt underlig känsla. 

Så min plan är att -  när jag kommer hem i augusti ska jag plugga matte B och läsa lite mer engelska på distans. I januari dra till Norge på obestämd tid för att jobba. Dock måste jag hem i april eftersom vi ska till Filippinerna för att hälsa på släkten, funderar även på att flyga över till Thailand eller något grannland eftersom det är billigare att flyga inrikes inom asien. Måste resa mer innan jag sätter mig i skolbänken 4 år framåt. 


Sen hade jag även tänkt göra högskoleprovet i mars 2012 för att sedan söka in till Lärarutbildningen höstterminen 2012. Grundskolelärare för 4an- 6an lutar det mot, men har även funderat på högstadiet, vilket dock kan vara riktigt tufft och kämpigt. Men det måste jag fortsätta fundera på, riktigt noga. Vill undervisa i Engelska och något annat ämne som historia eller geografi.

Nackdelarna är att lönen är kass och att elever knappt har någon respekt mot lärarna. Tycker nästan det är synd att svenska lärare inte har den respekten som dom amerikanska barnen har mot sina lärare här. Hur kan man ändra på det? 

Fördelen är att  det är världens viktigaste yrke, vad hade vi gjort utan lärare? Dom behövs, alltid. Speciellt senare när det bli lågkonjuktur i landet.


Jag är riktigt jävla motiverad till att börja plugga inför detta. Jag vet vad jag vill.
Jag ska bli lärare!

Kommentarer
malin

min kompis plugga specifikt till engleksalärare, men hon behövde inte bestämma förens andra året om hon ville blir högskole eller mellanstaidelärare :OO

2011-03-22 KL. 16:56:15
URL: http://wakoo.blogg.se/
Sandra

Fan vad roligt Marie! :D Jag har faktiskt också funderat på lärare, verkar vara ett riktigt roligt jobb faktiskt. Och så får man ganska mycket mer ledigt än på andra vanliga yrken ;) hehe. Högstadielärare eller gymnasiet hade varit kul. Gymnasiet är nog tuffare att plugga till men kan nog vara riktigt kul när man väl är där :)

2011-03-22 KL. 18:19:34
URL: http://g0lly.blogspot..com
José

Va' kul att höra att du vet vad du vill bli när du blir stor haha!! Tycker det är ett bra val.Låg eller mellanstadielärare skulle väl vara roligt.

Högstadiet blir nog lite väl tufft....

Lönen kanske inte är den bästa Men du är ledig alla lov med betalning så det är väl inte så dumt!!

Kram!

2011-03-23 KL. 23:22:53
Anonym

Du kan bli lärare i usa!

Fan vad skoj!

2011-05-03 KL. 17:59:42

Kommentera gärna inlägget här:
? Alla kommentarer granskas innan dom godkänns.
? Är du anonym/har ingen blogg så svarar jag på din fråga här i kommentarsfältet!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback